De hybride verkoopstrategieën
voor de klant anno 2024.
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat de klant verandert. Waar we vroeger met een kop koffie aan tafel kwamen bij klanten, zijn de klanten nu veelal digitaal te vinden. Veel klanten spreken je het liefst telefonisch of via mail en chat. Daarnaast doet de klant meer onderzoek, waardoor de behoefte verandert. Hoe gaat PCI daarmee om? Eric Anderson, Marketingdirecteur bij PCI deelt zijn inzichten in gesprek met Lucas Martinez, Content Specialist bij PCI.
Een Quick-View is een kort interview. Dit interview is afgenomen door PCI’s Content Specialist, Lucas Martinez Oliver. In gesprek met experts binnen PCI deelt hij korte, leesbare interviews over interessante topics in IT. Onze specialisten geven uitleg over onderwerpen die jou verder kunnen helpen met IT.
‘Ons doel bij PCI is de klant verder te helpen met IT, en te zorgen voor een optimale werkomgeving. Vroeger belden we op bedrijventerreinen aan om in contact te komen met organisaties. Dat is nu ondenkbaar’, vertelt Eric. Merk je veel van de digitalisering in je omgeving? ‘Dat merken we zeker. Een aantal jaar geleden hebben we een onderzoek gedaan bij onze klanten, om erachter te komen hoe wij ze het beste van dienst kunnen zijn. Daar kwam onder andere uit dat ze graag inhoudelijk met onze specialisten wilden schakelen. Een gesprek met een accountmanager tijdens een kop koffie wordt dus steeds minder populair’.
Digitaliserende strategieën
Hoe zijn jullie met deze digitalisering meegegaan? Eric legt uit: ‘Allereerst hebben we een nieuw salesteam opgezet, genaamd Hybrid Sales. Dit team houdt voornamelijk digitaal contact met onze klanten door te bellen, chatten en mailen’. Komen jullie dan helemaal niet meer langs bij de klanten? ‘Nou, we zijn natuurlijk niet volledig gestopt met het langsgaan,’ benadrukt Eric, ‘maar de verschuiving is wel merkbaar. Om de klant op de hoogte te houden van alle innovaties en mogelijkheden, organiseren we bijvoorbeeld kennissessies. Denk daarbij aan ons jaarlijkse PCI Inspire evenement, waar onze leveranciers langskomen om te vertellen over de mogelijkheden. Daarnaast hebben we opnames van interviews zoals PCI Talks, bieden we gratis whitepapers en publiceren we veel content online. We zorgen ervoor dat klanten op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen in de markt en bij PCI’.
Online portaal voor iedereen
‘Weet je, op de behoeften van potentiële klanten en bestaande klanten die zich oriënteren spelen we dan wel proactief in, maar voor onze eigen digitaliserende klanten moeten we natuurlijk ook goed voor de dag komen’, noemt Eric. ‘Om die reden hebben we geïnvesteerd in een online portaal. De klant beschikt nu over een e-commerce omgeving waar ze op inloggen om de oplossingen die we bij PCI kunnen bieden te bekijken, en bestellingen vanuit een speciaal voor hen samengesteld assortiment te plaatsen. Vanuit dat gepersonaliseerde portaal kunnen zij facturen, lopende offertes, contracten en nog veel meer waardevolle data inzien. Binnenkort kunnen zij er ook software- en hardwaretickets in aanmaken.’
Efficiënt en effectief
Wat betekenen deze veranderingen voor jullie medewerkers? ‘We wilden onze medewerkers ondersteunen in deze digitaliseringsslag. Dus gebruiken we het geavanceerde B2B platform van Propeller. Die is niet alleen klantvriendelijk, maar biedt ons ook tools om effectief met klantdata te werken. Het platform stelt ons in staat hogere up- en cross-sell doelen te bereiken én marketing- en salescampagnes te optimaliseren. Daardoor wordt de kostbare tijd van ons salesteam veel efficiënter gebruikt’.
De digitalisering van PCI blijft doorgaan, maar die van jouw organisatie natuurlijk ook. Wil je daarover sparren? Je bent van harte welkom om digitaal met ons in contact te komen, dan kijken we samen hoe we je verder kunnen helpen met IT.
Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem contact met mij op en ik help je graag verder.