De Tubbergense Onderwijs Federatie (TOF) bestuurt negen basisscholen in de regio Tubbergen. Dat betekent onder meer dat zij de leerkrachten zoveel als mogelijk ondersteunen met de juiste middelen voor hun les. Touchscreens horen daar tegenwoordig bij. Hoe aanschouwelijk wil je het onderwijs hebben: ze zijn groot, met helder beeld, uitgebreide functionaliteit en voorzien van internetaansluiting. De wereld in woord en beeld aan je voeten.

Op je wenken bediend

Bij de negen scholen die door TOF Onderwijs worden bediend, werken ongeveer 180 leerkrachten en er zijn zo’n 2000 leerlingen. Die leerlingen willen op hun wenken worden bediend tegenwoordig. Dat zijn ze immers zo gewend, toch? Ze groeien op met smartphones, touchscreens, Google en altijd alles (online) beschikbaar. Alex Kikkert en Peter Nijhuis zijn zogenaamde bovenschoolse ICT coördinatoren. Zij zorgen ervoor dat zaken rondom ICT worden geregeld en als iets moet worden vervangen geven zij daarover hun advies. Alex: ‘Het grote voordeel is dat wij zelf uit het onderwijs komen. Jaren voor de klas gestaan, maar ook veel interesse in ICT. Dan krijg je al snel een rol als coördinator of aanspreekpunt. Van daaruit, leerkrachten die wel iets hebben met computers, zijn wij in deze rol gegroeid. Inmiddels zijn we geen leerkrachten meer. De organisatie en het beheer van alle ICT en daaraan gerelateerde zaken, zoals bijvoorbeeld AV-hulpmiddelen, printers en software voor de Touchscreens en leerlingen, vraagt zoveel tijd dat we geen andere rol meer hebben.’

Het voordeel van zo’n achtergrond is natuurlijk wel dat je precies weet hoe het werkt voor de klas en de leerkracht. Peter: ‘Dat is inderdaad zeker een pré. Vooral naar gebruikers toe wanneer we bijvoorbeeld nieuwe hulpmiddelen of toepassingen introduceren en daar het nut en de noodzaak van duidelijk kunnen maken.’

TOF-onderwijs

Touchscreens

Wat bij TOF Onderwijs het verhaal zo bijzonder maakt is dat voor de aangesloten scholen allemaal de stap naar Google als centrale informatie- en applicatieplatform is gezet. Geen Windows-platform meer. Peter: ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat je daar ook rekening mee moet houden met andere hulpmiddelen, zoals de 85 inch Touchscreens die we hebben aangeschaft en geïnstalleerd hebben gekregen via PCI. Deze touchscreens worden aangestuurd door een Google Chromebook. Dat werkt niet zomaar bij iedere touchscreen.’

De Touchscreens voldeden het best aan de eisen en wensen van TOF Onderwijs. Alex: ‘Het voordeel van die schermen is dat ze zijn ontwikkeld vanuit het onderwijs. Dat merk je gewoon in het gebruik en de functionaliteit. Het draait om aanschouwelijk onderwijs, zoals al in de inleiding aangehaald. Maar aanschouwelijk onderwijs moet ook aansluiten bij de beleving in het onderwijs zelf en bij de mensen die dit soort middelen gebruiken. Met deze schermen heb je – letterlijk – de wereld onder een paar toetsen.’

Helpdesk

Binnen TOF Onderwijs is veel kennis opgebouwd over zo ongeveer alles rondom Google. Peter: ‘Dat hebben we zelf in beheer. Dat betekent bijvoorbeeld dat ook de aansturing/aanpassingen van de touchscreens die via de Chromebooks geregeld worden, ook in eigen beheer plaatsvinden. We hebben wel de nodige ervaring, maar zijn daarmee nog geen techneut. Als we dan een keer bellen met de helpdesk van PCI omdat we vastlopen, dan is het wel prettig dat ze weten wie wij zijn en dat ze dus niet hoeven te beginnen met de vraag of de stekker er wel inzit. Dat klinkt heel kinderachtig, maar er is niets zo irritant als een helpdesk die jou niet serieus neemt. Dat waarderen we in PCI: die nemen hun klanten echt serieus en luisteren goed naar hun wensen. Ze weten dat we niet zomaar bellen en komen direct ter zake. We hebben zelfs het rechtstreeks mobiele nummer van de monteur om in geval van nood hem direct te kunnen bereiken. Die service van PCI (en de monteur) maakt wel het onderscheid.’soort middelen gebruiken. Met deze schermen heb je – letterlijk – de wereld onder een paar toetsen.’

Uniformiteit en de juiste techniek

In de tijd van de proefopstelling – er zijn vier testopstellingen uitgeprobeerd – hebben alle partijen gezamenlijk hun inspanning geleverd om zo het beste resultaat te kunnen verwezenlijken. Het resultaat is dat nu 58 Touchscreens binnen de TOF geïnstalleerd zijn. Het grote voordeel ten opzichte van andere schermen is volgens het duo, dat deze schermen zijn voorzien van inpanel touch techniek. Die is heel gevoelig en geeft de beste resultaten in het werk. Op het touchscreen is een Chromebook aangesloten met een extra monitor, die de leerkracht in staat stelt te ‘swipen’ van het ene scherm naar het andere. Bijvoorbeeld om op het ene scherm een toets te laten zien en op het andere scherm zelf door te werken. Alle vaste aansluitingen zitten aan de achterkant van het Touchscreen en de voorkant is voorzien van opties voor externe aansluitingen. Dat geeft letterlijk meer ruimte en vrijheid voor de gebruikers. Alex: ‘Er komt zo veel mogelijk uniformiteit over alle scholen en dat heeft grote voordelen voor ons in het beheer en de kosten. Als we zo’n touchscreen een keer hebben ingeregeld, kunnen we dat in principe snel uitrollen over de andere scholen. Dat geldt dus ook bij het aanbrengen van noodzakelijke of wenselijke veranderingen.’

Kennis en ervaring delen

Dat soort voordelen zouden binnen het onderwijs wel wat vaker mogen voorkomen, volgens het duo. ‘Ik denk dat we van elkaar kunnen leren. Ervaring en kennis uitwisselen over nieuwe hulpmiddelen en/of toepassingen helpt ons allemaal verder’, aldus Peter. ‘Er is wel regelmatig overleg en we kijken als onderwijsinstelling ook wel eens bij elkaar in de keuken, maar het is niet zo structureel. Dat zou best vaker kunnen en mogen wat mij betreft. Zo gaan we ook met PCI om. De ervaringen die zij hebben en die wij nu krijgen, kun je met elkaar delen. Dat strekt tot wederzijds voordeel. Neem bijvoorbeeld de privacywetgeving. Zij zijn beter thuis in hoe je daar mee moet omgaan in de praktijk met bijvoorbeeld schermen aan internet en andere aangesloten apparaten, dan wij met zo’n relatief kleine organisatie zouden kunnen bereiken. Er gaan toch regelmatig allerlei gegevens ‘over de lijn’, we hebben meer dan 1300 Chromebooks in beheer (en het aantal neemt nog steeds toe) en we draaien op het Google-platform. Dan moet je wel weten hoe je die gegevens het best kunt beveiligen tegen onbevoegde ogen. Die kennis bij PCI willen we graag benutten. De samenwerking met PCI is perfect wat ons betreft. De verantwoordelijkheden worden duidelijk belegd, zodat iedereen weet wat hij aan de ander heeft. Dat werkt heel goed.’

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte