Johma oet Twente, al sinds 1968 bereider en leverancier van koelverse salades. Bij het maken van die salades hebben ze maar één doel voor ogen: Johma moet gewoon de allerlekkerste zijn.

Dat doel vormt niet alleen de leidraad voor alle handelingen bij de receptenmakers en de inkoop, maar ook op de ICT-afdeling. Peter Onland, informatiemanager bij Johma: ‘Alles staat hier in het teken van kwaliteit: elke dag willen we winnen door de lekkerste salades te maken. Wij dragen daaraan bij met de inzet van IT-gereedschap en door op de juiste plekken te automatiseren. Zo zorgen we ervoor dat processen zo efficiënt mogelijk verlopen en voorkomen we schade.’

johma

Hoe belangrijk is ICT voor Johma?

‘We kunnen niet zonder. Bepaalde onderdelen van ICT zijn bedrijfskritisch. We gebruiken bijvoorbeeld een ERP-systeem (van order tot betaling) en daarnaast een warehouse managing-systeem voor orders die vervoerd moeten worden naar onze klanten. Verder is e-mail in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. We willen altijd bereikbaar zijn en omdat er in e-mails veel informatie wordt uitgewisseld, is het essentieel geen mailgegevens te verliezen.

Tot en met 2013 kon ik alles zelf: de aanleg van bekabeling, het installeren van servers, SQL en back-up. Maar toen ik begin 2014 een virtuele serveromgeving mocht inrichten heb ik de hulp van PCI ingeroepen. Want wat ik vroeger alleen kon, viel niet meer in m’n eentje te behappen. Zij zijn specialist op het gebied van hardware; op OS-niveau, remote desktop, virtuele zaken, systeembeheer enzovoort.’

Wat heeft PCI zoal voor jullie gedaan in de afgelopen jaren?

‘PCI heeft de complete infrastructuur vervangen ten gunste van het Back-up- & Recoveryplan. Ook hebben ze de onderlinge uitwisseling van gegevens tussen de verschillende bedrijven binnen onze groep Signature Foods mogelijk gemaakt. Daarnaast is de werkwijze op de marketingafdeling sterk verbeterd. Van dat laatste hebben we merkbaar het meeste gemak. Je moet je voorstellen, de marketingafdeling controleert het hele traject van idee naar eindproduct. Dat betekent: ideeën uitwerken, met productontwikkeling en inkoop de juiste ingrediënten bepalen, goedkeuring krijgen van de etiketten, houdbaarheidstesten uitvoeren en nog veel meer. In totaal doorlopen we zo’n 100 stappen voordat een nieuw product in de winkel ligt. De lancering van nieuwe producten gebeurt jaarlijks op een vast moment in het voorjaar. Hadden we veel nieuwe producten, dan was er veel stress naarmate die deadline naderde. PCI heeft toen samen met ons een Sharepoint-omgeving ingericht. Daarin is het hele proces vastgelegd en inclusief de projectleden die we naar wens aan een of enkele projecten kunnen toewijzen. Elke marketeer kan daardoor via Sharepoint 24/7 de status van zijn project zien en tijdig actie ondernemen om een project weer recht te trekken. De implementatie van Sharepoint heeft ons erg geholpen om de rust te bewaren richting de zomer. We hadden en hebben weer grip.’

Hoe zou je de relatie tussen Johma en PCI omschrijven?

’Ik heb in PCI een volwaardige IT-partner gevonden. Ik weet nog goed dat Jan Swaters bij mij aan tafel kwam zitten en mij ging vertellen hoe Johma in elkaar zat. Toen dacht ik: jij hebt nagedacht over wat voor type organisatie wij zijn, welke processen wij hebben en hoe onze markt eruit ziet. Als jij snapt hoe wij draaien, dan schud ik je nu de hand. Dat gevoel heb ik nog steeds bij Jan. Als ik mijn probleem uitleg, dan hebben we het daar op een Twentse, nuchtere manier over. Op hun facturen staat ook altijd netjes wat ze hebben gedaan. Al vind ik de voorkant belangrijker: hoe gaan we met elkaar om. PCI zit naast mij op de stoel en niet tegenover mij mooie deals te sluiten. We hebben ook wel eens een server gehad die omviel. En dan zeggen ze: “We hebben nog wel ergens wat staan. Ik rijd zo wel even langs Losser om het achter de deur te schuiven.” Dat snelle schakelen, daar zijn we naar op zoek. PCI ontzorgt mij en ik hoop in de toekomst steeds meer.’

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte